Helg i Stockholm, igen

Nu sitter jag på tåget tillbaka söderut igen efter en helg hemma i Stockholm med omnejd. Så mycket som jag är ute och ränner med SJ borde jag överväga att bli medlem eller något.


Jag och Jonathan tjuvstartade helgen redan i torsdags då vi åkte tillsammans upp med tåget till Stockholm. Mamma och lillmonstret kom och hämtade oss vis centralstationen och jag tror Jonathan föll för Inas charm på två sekunder (om inte kortare)! Väl hemma hälsade vi på Qvicksie och tog en kopp te tillsammans med mamma sen stupade vi i säng! Jonathans trumhinnor levde farligt när jag kom ner på mitt rum och hittade en cykel! Min födelsedags present av mamma var nämligen en cykel! En rosa sådan, ursnyggt, hihi.


Fredagen började med ett besök på Vasamuseet. Helt otroligt att ett skepp klarar den påfrestningen som Vasa har vart med om. Jag har sett båten förut och visste vad som väntade men Jonathan var väldigt fascinerad. Vi blev kvar lite för länge på museet och fick skynda ut till Täby där jag skulle på syn undersökning. Dagen avslutades med en fika hos mormor.


På lördagen begav vi oss in till stan igen och tog en promenad i Gamla Stan och sedan besökte vi Slottet. Det var första gången jag besökte det och vi tyckte det var häftigt båda två. Det var fantastiska rum och vackra utsmyckningar. Tyvärr hade vi även denna dagen bråttom så vi fick halvspringa igenom den sista våningen. Synd!


Fika med släkten stod på schemat och mina bullar och mammas tårta gjorde succé! Gott var bara förnamnet. På kvällen blev det bio med pappa. Vi såg "Clintans" senaste (och sista?) film, Gran Torino. Den var jättebra men lite läskig och sorgsen.


Igår var Jonathan tvungen att åka tillbaka till Växjö eftersom han hade tenta i morse. Jag följde med in till Centralen och vinkade av honom sen träffade jag Hanna för en fika och massa, massa snack! Det var jättelänge sen jag träffade henne men när vi satt och pratade kändes det som det bara var en vecka sen sist. Hon är för underbar!


På kvällen tog jag med mig mamma till Sundbybergs kyrka där en gammal kollega till mig och hennes kör hade konsert. Pholymnia (ursäkta stavningen, ska kolla upp det vid ett senare tillfälle). De sjöng verk skrivna på 1900-talet tillägnade Maria då det igår var Maria Bebådelsedag. De sjöng så vackert så jag fick rysningar i ryggen och en sopran sjöng så man funderade på om fönstren skulle hålla. Så vackert! Mamma ska hädan efter regelbundet kolla på deras hemsida för hon ska gå på fler konserter!


Idag har jag varit väldigt effektiv då jag har lämnat in min dumma mobiltelefon på lagning igen (nästa gång har jag tydligen rätt att få den utbytt), hämtat min dator som har varit på service hos pappa och pluggat lite.


Nu har jag lämnat Vinter-Stockholm och hoppas att Vår-Växjö är kvar i det skick som jag fick en bild på av Anna för några timmar sen. Hon hade hittat krokusar på campus! I Nyköping kan jag meddela att det bara ligger lite snö kvar på marken.
Pappa frågade idag om jag ville hänga med och hälsa på min lillasyater i England men tyvärr kan jag inte då jag skulle missa massa saker i skolan då, typiskt! Jag får åka dit en annan gång helt enkelt!

Nu ska jag plugga lite till! Vi hörs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0