Dagbok från Paris

Nu har jag äntligen satt mig ner och skrivit ihop en liten berättelse om Parisresan och haft tid att ladda upp bilder (det har gått åt åtskilliga timmar åt detta då de har en väldigt dålig teknik för att lägga in bilder här). Eftersom det blir många bilder jag har valt att lägga in dem som miniatyrer men det är bara att klicka på dem så blir de större!

Torsdag

Torsdagen var (nästan) bara en enda lång väntan på att få åka! Vi tillbringade den hemma hos Jonathans familj, vi kelade med deras nya valp och fikade med hans mormor och morfar. Årets första rabarberpaj, inte illa!

Resan gick bra. Jag tog fram kameran redan på Öresundsbron, jag var ju tvungen att dokumentera allt!

När vi närmade oss landning tittade vi ut genom fönstret och vi såg faktiskt Eiffeltornet sticka upp över taken. Jag letade efter Notre Dame men såg henne inte, däremot en kolsvart skyskrapa, Paris högsta byggnad på 210 meter. Att ta sig från flygplatsen in till city var riktigt enkelt! Vi hade redan hemma tittat på en karta över tunnelbanenätet och bytena gick ursmidigt! Tur att vi hade våra biljetter bara för dem behövde vi från start.

När vi klev av tunnelbanan tog vi vår karta och börja vandra, dessvärre var kartan inte den bästa och smågator var inte ens utritade vilket gjorde att vi räknade fel på kvarteren och hamnade fel. Jonathan ville ta en taxi men taxichauffören ville inte köra oss då det var för kort sträcka utan han bara pekade. Irriterande nära! Vi började fråga folk om de kunde hjälpa oss men de sa att de inte kunde engelska... Vi stötte tillslut ihop med en jättetrevlig äldre kvinna som inte heller kunde engelska men var villig att hjälpa oss ändå. Hon kunde inte riktigt heller vägen utan hon sprang runt och frågade folk om de visste och tillslut pekade hon ut vägen för oss och vi hittade vårt hotell! Vilken snäll dam! I hotellet kom dagens sista överraskning: en liten, liten hiss som personalen knökade in oss och väskorna i! Men det gick!

Fredag

Vi började dagen med en riktig fransk frukost på hotellet: en baugette med marmelad, en croassoint, en kopp te och ett glas juice. Inte riktigt vad två nordbor klarar sig på även om det var gott! Vi var uppe tidigt och tog oss in till centrum för att ta en "hop on, hop of" buss och få en överblick över stan. Dessvärre var busschaufförerna inte lika morgonpigga som vi så vi fick stå och vänta vid busshållsplatsen i över en timme!

När vi väl kom på var det värt väntan då den var precis vad vi letat efter. Vi envisades med att sitta uppe (ute) och då klockan inte var mer än tio på förmiddagen vart det ganska kallt. Genomfrusna hoppade vi av och åt lunch innan vi promenerade till Eiffeltornet. Det var klarblå himmel och vi ville inte missa denna chans att få se hela Paris från ovan.

Här är samma vy men från första, andra och tredje stoppet!

Efter detta tog vi en "hop on, hop of" buss igen och åkte vidare in mot stan för att avrunda resan. Vi klev av vid Louvren och passade på att göra ett kvällsbesök hos Mona Lisa.

Hon var inte den mest imponerande tavlan tycker jag utan jag gillade en tavla föreställandes Napoleons kröning av hans fru Josephina bättre. Den var både vacker och mäktig. Om jag inte minns helt fel är den ca 50 m2 stor!

Kvällen avrundades med en middag och sen stupade vi i säng.

Lördag

Lördagen var ägnad åt saker som inte skulle ta så lång tid, det vill säga saker som man tittade lite snabbt på och sen tog sig vidare, inga långa köer eller resor. Vi började med Notre Dame. Hon var inte bara häftig på utsidan utan även på insidan! Mest imponerad var jag av de stora rosettfönstrena där ett av dem fortfarande var original ifrån 1200-talet! När vi var klara inne såg vi den långa kön till tornen och tänkte att vi hoppar nog över det, vädret var inte det bästa och vi hade ju sett hela Paris dagen innan. Vi tog en promenad runt basilikan istället och jag hittade min nya favoritvinkel: Notre Dame från baksidan. Mycket coolare!

Vi fortsatte en bit bort till Sainte-Chapelle som ligger på innergården till Justitie palatset. Här såg vi ännu fler original fönster ifrån 1200-talet och dessa var mäkta imponerande då de var jättehöga!

Promenaden fortsatte vidare ner i de latinska kvarteren, via Panthéon till huset där morfar bodde på 1950-talet! Jag hoppas att det är samma hus i alla fall.

Nu var det dags för lunch. Vi köpte varsin panini och flaska vatten och gick till Jardin de Luxembourg och satte oss ner för att äta.

Vi hade just bestämt oss för att gå vidare när himmelen öppnade sig. Vi trängde ihop oss under mitt paraply och gick mot Hôtel de Invalides. Här såg vi Napoleons grav. Han ligger i sju kistor och runt kistan står det änglar och vaktar. Det var en fin syn. Änglarna var mäktiga.

Därifrån tog vi oss till Sacré Coeur uppe i Montmartre. Det var en promenad som hette duga men väl framme var utsikten fantastisk. Det blåste dock ganska kraftigt och var molnigt men det var fint ändå.

Vägen tillbaka gick igenom Mountmarte, vilken härlig stadsdel! Små gator med mysiga hus!

På vår väg tillbaka till centrum gick vi på en gata och sprang på Moulin Rouge, vilka affärer denna gata består av tänker jag dock inte gå närmare in på...

Eller en typisk frukt- och grönsaksaffär hittade vi!

Efter kvällens middag tog vi en promenad (vi hade ju inte gått mycket alls på dagen...) och hamnade vid Château de Vincennes, mer om detta slott senare. Stort var det i alla fall och med en riktig vallgrav!

Som ni kanske har förstått så gick vi väldigt mycket denna dag och vi kom upp i 31 000 steg!

Söndag

Hela söndagen var ämnad åt Château de Versailles och det behövdes! Jisses så stort det är! Vi började med en rundtur inuti slottet.

Känner ni igen den här från Louvren?

Trädgården (parken) var något av det största jag har sett! Den var 3,5 km lång! Vi hann inte gå igenom hälften ens en gång men vi hann ro i kanalen, ligga och sola, äta glass och besöka Marie Antoinettes lilla gård. Det var riktigt varmt så det gick åt många liter vatten och en glass var verkligen välbehövlig efter en stund i solen. Temperaturen var 35 grader mitt på dagen!

På kvällen åt vi middag på en restaurang inte långt ifrån hotellet och avslutade kvällen med lite ost och kex tillsammans med lite rosévin. Gott och mysigt!

Måndag

Vi började måndagen med att besöka Château de Vincennes. Det är det slottet som användes av kungarna och drottningarna innan Versailles byggdes. Det hade en kärna som såg ut som ett medeltida slott och sen lite nyare byggnader runt om.

Vi tog oss sen in till stan och åt en lunch i parken fram för Louvren. Det blev baguetter och dricka. Det var mysigt att ligga en stund i solen och mysa! Sen gick vi på Pont Neuf och tog en guidad tur på Seine (som jag längtat). Det var svalkande då Paris bjöd på 35 graders värme även denna dag. Vi tog en liten tur bland affärerna och köpte några souvenirer.

Vi åkte tillbaka till hotellet för att hämta väskorna och sedan bar det av mot flygplatsen.

Resan hem gick bra och Jonathans pappa hämtade upp oss och körde hem oss mitt i natten. Det blev några timmars sömn innan tåget tillbaka till Växjö avgick på tisdags morgonen.

Det var en jättehärlig resa med världens bästa sällskap! Vart ska vi åka nästa gång?